måndag 9 juli 2012

Personal Learning Environments, ett begrepp till i min digitala sfär


Något som jag tycker är svårt i den digitala galaxen är alla nya begrepp som passerar förbi, snarare bara som synliga tryckvågor än permanenta stjärnor, lyser upp starkt under en viss tid för att så småningom slockna och försvinna. För några veckor sedan skrev jag om LMS (Learning Management Systems) och nu ska jag skriva om PLE (Personal Learning Environment) eller svenska PLM (Personliga Lärmiljöer). Ja, vad är en PLE? Kommer PLE att vara en förbipasserande tryckvåg eller en permanent stjärna? Jag sökte en definition på datatermgruppens sida utan resultat och navigerade vidare till Wikipedia:
"PLM, personlig lärmiljö, är ett system som hjälper elever att ta kontrollen över och sköta sitt eget lärande[1]. Man bygger en PLM på nätet med hjälp av öppna nätverktyg (som sociala medier och webb 2.0-verktyg av olika slag). En personlig lärmiljö kan ses som ett komplement till eller en ersättning för lärplattformar[2]. En PLM kan ses som en personlig nod som är ihopkopplad med andra människors personliga noder. Användaren är i centrum och har genom sin PLM tillgång till såväl information som kommunikation med andra."


Så kan vi ersätta LMS (Learning Management Systems) med PLE? I artikel om PLE på engelska hittade jag en länk till en intressant blogg: PLEs versus LMS. Are PLEs ready for prime time? skriven  av Terry Anderson. Han jämför LMS  med PLE och i sammanfattningen skriver han följande:
“…Yet LMS systems have afforded teachers the capacity to create their own web courses with minimal programming expertise or even instructional design support. Thus, they have become essential and very popular tools for early and late majority user. Similarly, PLEs are nowhere near as easy to use to facilitate and support many of the educational functions that are trivial in modern LMS systems. I eagerly await the day when both formal and informal connected learning opportunities are a natural and spontaneous outgrowth of our personal computing environment – but I don’t think it is time to throw away the LMS just yet."
Anderson skriver allt detta 2006. Sedan dess är det mycket som har förändras i den digitala galaxen och nu anno 2012 är min fråga: 
Är det dags att slänga ut LMS och ersätta den med PLE?
Är det kanske så att vi inte ens behöver PLE och att något nytt redan är på gång?


Det är denna eviga förändringsbenägenhet i den digitala galaxen som gör att jag svävar förvirrad i en mängd virtuella begrepp, som skapar i mig ett virtuellt kaos och får mig att känna mig insecure, insegura, osäker, peu sûr. Är det värt att spendera min dyrbara tid och lära mig någonting som kommer att vara passé om två år?

Att de digitala medierna ändra sig så fort är något som jag har tagit upp i tidigare bloggar och undrat: Kommer vi att avsätta en stor del av vår tid på att hålla oss à jour med den nya tekniken, finns det en risk att vi fokusera på det så att vi glömmer innehåll och reflektion?



Camelopardalis
Hubble Sees Red Giant Blow a Bubble
07/06/2012 12:00 AM EDT

Camelopardalis, or U Cam for short, is a star nearing the end of its life. As stars run low on fuel, they become unstable. Every few thousand years, U Cam coughs out a nearly spherical shell of gas as a layer of helium around its core begins to fuse. The gas ejected in the star’s latest eruption is clearly visible in this picture as a faint bubble of gas surrounding the star.
Image Credit: ESA/NASA



1 kommentar:

  1. Om lärplattformen skall ersättas eller inte. Det beror väl på HUR man använder lärplattformen. Om man är lärare och endast funderar på de "lärande egenskaperna" så kanske man kan tycka så. Lärplattformen kan/behöver utvecklas och det gör den ju ständigt. Fördelen är ju det administrativa. Att ha allt samlat på ett ställe. Det underlättar i ens arbete.

    SvaraRadera